Inmiddels ben ik alweer 2 jaar freelance scriptiebegeleider en heb al heel veel studenten geholpen bij hun verslagen, beroepsopdrachten, stagevrijstellingen, bachelortheses, scripties en nog veel meer. Zoveel studenten, zoveel hulpvragen. Iedere student is anders en bevindt zich in een andere fase van de studie dus ook de behoefte aan hulp is heel verschillend. De een heeft moeite met Nederlands schrijven, iemand heeft zo nu en dan een motivatiemail nodig en weer een ander gebruikt mij als klankbord om de eigen gedachten op een rijtje te zetten. Iedere opdracht is voor mij dus weer een uitdaging!
Er is echter één ding waar vrijwel ALLE studenten tegenaan lopen en dat voor ontzettend veel frustratie en onzekerheid leidt: feedback krijgen. Vooral onder universitaire studenten zie ik dit gebeuren maar ook hbo-studenten kampen met dit probleem. Wat er is aan de hand? Als een student een werkstuk instuurt naar de begeleider dan krijgt hij of zij deze naar verloop van tijd terug en deze is vervolgens HELEMAAL rood van de verbeteringen en opmerkingen. Dat gaat zelden gepaard met uitgebreide, vriendelijke zinnen met bijbehorende smileys maar met korte, zakelijke zinnen. Bijvoorbeeld:
“Hoe sluit dit aan bij de zelfregulatietheorie?”
Dit is een korte, zakelijke zin met een legitieme vraag. Een student leest dit echter als:
“Hoe sluit dit aan bij de zelfregulatietheorie??????????????????”
Zeker als er veel van zulke zinnen in een document staan, gaan studenten denken dat hun werk wordt afgekraakt, dat hun werk onvoldoende is en dat ze hun werkstuk nooit tot een goed einde zullen brengen. Dit soort zinnen morrelen aan het zelfvertrouwen van studenten en veroorzaken heel veel onzekerheid. Wat doe ik als een student bij mij komt die overdonderd is door de feedback en hierdoor onzeker wordt en het bijltje erbij neer wil gooien? Ik vertel hen dan het volgende:
Het schrijven van een werkstuk op hbo- of academisch niveau is een hele kluif. Er komt heel veel bij kijken: inhoudelijk moet het kloppen, het moet structureel logisch zijn, grammaticaal moet het goed zijn en je moet voldoen aan al die APA-regels. Het zou een geweldige prestatie zijn als je dat in één keer goed zou doen. Jij hebt al een goede basis neergelegd in je werkstuk en jouw begeleider ziet hier meer mogelijkheden in. Feedback is nooit om jouw werk af te kraken maar om jouw werk op te tillen naar een nog hoger niveau!
Zelf geef ik ook feedback op werkstukken en ik probeer altijd in de begeleidende mail vriendelijk te schrijven en ook in de kantlijn gebruik ik smileys of plaats ik een opmerking dat iets wel goed is. Toch gebruik ik ook zakelijke zinnen en ik zal een paar voorbeelden geven:
- In Word markeer ik een zin om vervolgens in de kantlijn één woord op te nemen zoals “omdat….” of “en…..” Ik denk dan aan een aanvulling om je tekst duidelijker te maken of verder uit te werken en laat het aan jou om hier een antwoord op te vinden. Dat helpt je om je te verdiepen in het onderwerp.
- Een opmerking kan zijn: “wat bedoel je hiermee?” Dat geeft niet aan dat ik je dom vind. Tijdens het lezen gaan mijn wenkbrauwen fronsen en dat is voor mij een indicatie dat er iets mis is met de tekst. Heel vaak wordt er dan met dure woorden iets op een heel ingewikkelde manier uitgelegd. Het betekent uiteindelijk dat je nog eens goed naar je tekst moet kijken. De inhoud is misschien wel goed maar je hebt het onvoldoende uitgelegd. Ook wetenschappelijk en zakelijk schrijven is een vaardigheid die je aan het ontwikkelen bent!
Wat kun je nu het beste doen als ook jouw werkstuk helemaal rood is? Wat vaak het beste helpt is even diep zuchten en dan het document weer sluiten. Hoe dan ook geeft het een gevoel van teleurstelling en het is goed om dat eerst te verwerken. Ga er dan de volgende dag eens goed voor zitten en probeer ervoor te zorgen dat je niet gestoord wordt. Lees dan de begeleidende mail eerst goed door en ga dan de opmerkingen een voor een af. Is iets eenvoudig aan te passen? Doe dat dan direct en haal de opmerking weg. Dan ga je over op de ingewikkeldere opmerkingen en die werk je voor de voet weg af.
Is het hiermee gedaan? Nee! Er zijn, zeker voor scripties, een aantal van zulke feedbackrondes. En als je met je eerste begeleider tot een eindversie bent gekomen, gaat dit proces zich ook nog herhalen met de 2e begeleider…. Samen maken jullie je scriptie tot een prachtig eindproduct! De relatie met je begeleider is belangrijk dus probeer deze geen schade toe te brengen door een intonatie aan een zin toe te bedelen die er niet is. Een begeleider zal NOOIT denigrerend, ongeduldig of afkrakend naar jou of jouw werkstuk toe zijn. Het zakelijke en korte taalgebruik zorgt voor duidelijkheid en is niet gericht op de werkrelatie tussen jou en je begeleider. Vat de feedback dan ook nooit persoonlijk op. Een begeleider haalt er energie uit om een student met een prachtige scriptie af te laten studeren!